Blog
De eerste dimensie: Openheid
Ivy Academy
Persoonlijkheid
Waarom doen we wat we doen? Eerder schreef ik al een blog over wat persoonlijkheid is en dat je met de vijf spectra van de Big Five het beste iemands persoonlijkheid kan definiëren. De komende weken duiken we dieper in deze vijf spectra. Vandaag: openheid.
Deze dimensie gaat kort gezegd erover hoe je omgaat met nieuwe dingen. Hoe open sta je voor nieuwe ervaringen? Hoe nieuwsgierig ben je? Zoals bij alle persoonlijkheidsdimensies, zitten de meesten ergens middenin. Sommige mensen zijn wat meer uitgesproken en staan duidelijk meer aan de linker- of rechterkant van deze dimensie.
De rechterkant
Mensen die aan de rechterkant van het spectrum zitten, dus de kant van openheid, hebben over het algemeen een sterke neiging om verwonderd te worden1 . Ze houden ervan om nieuwe dingen te ervaren. Vaak hebben ze een levendige fantasie en kunnen wat dromerig overkomen2, 3 . Op het werk zijn mensen die aan de rechterkant zitten vaker bezig met vernieuwing en innovatie4 . Ze kunnen met ideeën komen waar anderen niet aan hadden gedacht5 , maar omdat ze steeds met nieuwe ideeën komen, verliezen ze soms het doel uit ogen6 . Ze hebben behoefte aan intellectuele uitdaging en niet te veel worden beklemd in traditie1 .
De linkerkant
Mensen die aan de linkerkant zitten, zijn meer traditioneel en geven de voorkeur aan bewezen methoden en manieren1 . Ze hebben behoefte aan heldere en ongenuanceerde antwoorden7 . Zij zijn standvastig in hun overtuiging en levensbeschouwing8 . Ze houden van objectiviteit en hebben realiteitszin1 . Op het werk manifesteert dit zich in gedrag dat past bij iemand die graag alles bij het oude laat, ze laten misschien weerstand zien bij verandering1 . Daarentegen zijn ze heel goed in het praktisch maken van plannen6 . Ze gaan gefocust aan de slag6 .
Cultuurverschillen
In de literatuur wordt deze dimensie vaak onder veel verschillende noemers gezet. Dat komt omdat dit de dimensie is die zich het lastigst laat uitdrukken. In sommige culturen worden ook iets andere benamingen gegeven aan de rechterkant van deze dimensie. Zo is in Italië het Italiaanse woord voor ‘rebelsheid’ ook typerend. In onderzoek uit Nederland vinden wij ‘progressief’ ook passen aan de rechterkant van dit spectrum9,10 .
Breinverschillen
In het brein zien we ook verschillen tussen mensen die links of rechts zitten op het spectrum 11, 12 . Mensen die hoger scoren op openheid, lijken meer signalen van de buitenwereld binnen te krijgen. Hun poort is als ware groter 13 . Omdat er dus meer binnenkomt, is het lastiger om signalen te negeren die niet nodig zijn. Ook zijn er aanwijzingen dat het brein op een andere manier in elkaar zit bij mensen die hoog scoren op openheid. Hun brein lijkt effectiever om te gaan met spontane cognitieve processen11 .
Meer weten?
Wil jij weten hoe jij scoort op deze dimensie? Neem contact met ons op voor een TalentScan! Daarmee geven we objectief inzicht in jezelf en je talenten.
Derk Spronk
Bronnen:
McCrae, R. R., & Sutin, A. R. (2009). Openness to experience. In M. R. Leary & R. H. Hoyle (Eds.), Handbook of individual differences in social behavior (pp. 257–273). The Guilford Press.
McCrae, R. R., & Costa, P. T., Jr. (1997). Conceptions and correlates of Openness to Experience. In McCrae, R.R. & Costa, P. T., Personality in Adulthood: A Five-Factor Theory Perspective (pp. 46). The Guildford Press.
Watson, D. (2003). To dream, perchance to remember: Individual differences in dream recall. Personality and individual differences, 34(7), 1271-1286. In Larsen, R. J. & Buss, D. M., Personality Psychology: Domains of Knowledge about Human Nature (pp. 84). New York, McGrill-Hall.
Taggar, S. (2000). Personality, cognitive ability and behaviour: The antecedents of effective autonomous work teams. Dissertation Abstracts International, 60(9A), 3438.
King, L. A., Walker, L. M., & Broyles, S. J. (1996). Creativity and the five-factor model. Journal of research in personality, 30(2), 189-203.
Kickul, J., 8c Neuman, G. (2000). Emergent leadership behaviors: The function of personality and cognitive ability in determining teamwork performance and KSAs. Journal of Business Psychology, 15, 27-51.
Webster, D. M., & Kruglanski, A. W. (1994). Individual differences in need for cognitive closure. Journal of personality and social psychology, 67(6), 1049.
Flynn, F. J. (2005). Having an open mind: the impact of openness to experience on interracial attitudes and impression formation. Journal of personality and social psychology, 88(5), 816.
De Raad, B. (1998). Five big, Big Five issues: Rationale, content, structure, status, and crosscultural assessment. European Psychologist, 3(2), 113. In Larsen, R. J. & Buss, D. M., Personality Psychology: Domains of Knowledge about Human Nature (pp. 81). New York, McGrill-Hall.
Caprara, G. V., & Perugini, M. (1994). Personality described by adjectives: The generalizability of the Big Five to the Italian lexical context. European Journal of Personality, 8(5), 357-369. In Larsen, R. J. & Buss, D. M., Personality Psychology: Domains of Knowledge about Human Nature (pp. 81). New York, McGrill-Hall.
Beaty, R. E., Kaufman, S. B., Benedek, M., Jung, R. E., Kenett, Y. N., Jauk, E., … & Silvia, P. J. (2016). Personality and complex brain networks: The role of openness to experience in default network efficiency. Human brain mapping, 37(2), 773-779.
Dubois, J., Galdi, P., Han, Y., Paul, L. K., & Adolphs, R. (2018). Resting-state functional brain connectivity best predicts the personality dimension of openness to experience. Personality neuroscience, 1.
Peterson, J. B., Smith, K. W., & Carson, S. (2002). Openness and extraversion are associated with reduced latent inhibition: Replication and commentary. Personality and Individual Differences, 33(7), 1137-1147.