Verhalen
Mindlabs zet in op mensgerichte technologie
Het Tilburgse samenwerkingsverband Mindlabs fungeert als spil in het web tussen bedrijven, overheid en studenten. De partners versterken samen de ontwikkeling van zogeheten ‘Human Centered AI’. Oftewel: technologie die interacteert met menselijk gedrag. Mindlabs deinst ook niet terug voor innovatief recruitment en haalde afgelopen zomer met behulp van game-based assessments Business Developer Nathan Volkers binnen. In dit interview lees je over zijn ervaring en werpen we een blik op de toekomst.
Nathan: “De ambitie van Mindlabs is een sterkere samenwerking tussen onderwijs, bedrijven en overheid. Daarin zijn we actief binnen het thema van mensgerichte AI. Hoe kunnen we AI benutten om de maatschappij vooruit te helpen? We kijken dus niet vanuit het oogpunt van de harde, technische kant, maar juist AI als middel om maatschappelijke opgaves op te lossen. Bijvoorbeeld in de zorg of op het gebied van leven lang leren.”
Het leggen van die connecties, is een uitdaging. Verschillende agenda’s moeten op elkaar aansluiten en gezamenlijke doelen moeten worden gesteld en bereikt. Wat is jouw rol daarin?
Nathan: “als Business Developer is het mijn rol om bedrijven en andere organisaties te betrekken bij onderzoeks- en onderwijsprojecten van de aangesloten kennisinstellingen. Daarbij moet je rekening houden met verschillende schakels, zoals de agenda van de onderzoekers, de innovatie- en ontwikkelagenda van bedrijfspartners en de mogelijkheden van subsidies. De sluiten niet altijd op elkaar aan. Mindlabs is een ecosysteem waar die verschillende schakels elkaar kunnen leren kennen. Op de momenten dat kansen zich dan voordoen, kun je sneller handelen.”
Mindlabs kijkt ook naar mensgerichte ontwikkelingen in recruitment. Voor de rol van Business Developer hebben ze game-based assessments ingezet, om inzicht te krijgen in de juiste match tussen organisatie en kandidaten. Hoe heb jij dat ervaren?
Nathan: “Het was voor mij lang geleden dat ik een assessment heb gemaakt. Ik merkte wel dat het meteen iets competitiefs in mijn losmaakte. Ik heb een aantal games zelfs vaker gemaakt. Wat mij aanspreekt is dat er op een andere manier naar kandidaten wordt gekeken. Bias is een enorm issue in sollicitatieprocedures, je bent er niet bewust van. Een kandidaat kan een leuke connectie maken in een gesprek, maar dat zegt nog weinig over zijn of haar competenties. Dan is er een kans dat je een verkeerde match maakt. Dat kost een organisatie uiteindelijk veel tijd en geld.
“Een kandidaat kan een leuke connectie maken in een gesprek, maar dat zegt nog weinig over zijn of haar competenties.”
Bij jou heeft het uiteindelijk tot een goede match geleid. Hoe ziet Mindlabs de inzet van AI in recruitment in de toekomst?
Nathan: “Ik vind nieuwe methodes erg belangrijk in het werven van diverse mensen. Als je stapels cv door blijft spitten, blijf je onbewust kijken naar bijvoorbeeld voornamen of leeftijden. Met methodes zoals game-based assessments, laat je dat los. Het blijft wel belangrijk om goed na te denken over hoe je een profiel en vacaturetekst opstelt. Daar zit ook een aanname in. Technologie kan ook daar bij helpen.
Als ik kijk naar de ontwikkeling van Mindlabs, hoop ik dat we een werkwijze ontwikkelen waarbij we kunnen adviseren over hoe AI van waarde kan zijn voor de maatschappij. Dat doen we niet alleen, maar samen met het onderwijs, bedrijfsleven en de overheid.”