Blog
Ontdek de kracht van generatiediversiteit in drie stappen
Talentmanagement
Teams
Op de werkvloer wordt steeds vaker in generaties gedacht. Van boomers die niet weet hoe je een teams-meeting moet opnemen, tot Gen-Z’ers die constant door hun telefoon worden afgeleid. Veelal bestaat dit soort denken uit aannames en stereotypes. Dit soort generatiebenamingen benadrukken de verschillen tussen generaties, maar doet ook tekort aan de kracht van generatiediversiteit. In dit artikel vertellen we meer over hoe je juist gebruik kan maken van deze verschillen.
We hebben elk decennium te maken met generatiediversiteit, maar met de komst van Gen Z ligt dit onderwerp onder een vergrootglas. Deze generatie heeft geleerd grenzen aan te geven en hecht waarde aan flexibiliteit. Ze bevinden zich op een arbeidsmarkt vol kansen, waardoor ze hoge eisen kunnen stellen bij (potentiële) werkgevers.
Voor werkgevers worden deze eisen vaak als onrealistische ervaren. Uit onderzoek blijkt dat 74% van de managers Generatie Z ervaar als ongemotiveerd, snel afgeleid en te gevoelig voor kritiek. De verschillende opvattingen kunnen soms leiden tot conflicten op de werkvloer. Tegelijkertijd biedt het ook kansen voor wederzijds leren en ontwikkelen. Hoe haal je het potentieel uit de generatiediversiteit? Hieronder 3 stappen die je kunnen ondersteunen in het optimaal gebruik van de verschillen in een team.
Identificeer assumpties
Het is belangrijk om bewuste en onbewuste aannames over andere generaties te identificeren en te doorbreken. Aan wie denk jij als een campagne ontwikkeld moet worden in voor op Instagram en TikTok? Waarschijnlijk aan Sophia, jullie nieuwste gen-z collega. Je neemt aan dat zij dit het beste kan en de meeste interesse heeft om dit te doen. Dit valt samen met een diepgewortelde, onbewuste aanname dat bijvoorbeeld Wendy van 45 jaar, dit niet interesseert of wil leren. Aannames kunnen al snel leiden tot misverstanden en uiteindelijk conflict.
Stap 1: daag je team uit om assumpties, gedurende een week, bij te houden. Breng ze vervolgens samen in beeld.
Voeg objectiviteit toe
Misschien heeft Wendy wel onbewust talent en is ze heel snel in staat zijn om het maken een digitale campagne te leren. Dit kan voor Wendy net de kans om te ontwikkelen zijn, die maakt dat ze weer energie haalt uit haar rol. Hoe breng je dit in beeld? Met assessments kun je naast het in kaart brengen van ieders aannames (subjectief) ook talent in kaart brengen zonder rekening te houden met leeftijd en/of ervaring (objectief). Door de combinatie van subjectieve en objectieve inzichten, maak je optimaal gebruik van de generatiediversiteit in het team.
Stap 2: gebruik een tool om talent objectief in kaart te brengen.
Ga in gesprek en vind overeenkomsten
Het gevaar van diversiteit, kan ook zijn dat teamleden zichzelf zien als concurrenten of losse individuen met aparte taken. Om de kans van generatiediversiteit te benutten is het nodig dat er onder de teamleden ook sprake is van overeenkomsten. Deze overeenkomsten kun je vinden in het opstellen van een gezamenlijk doel waaraan de teamleden zich willen en kunnen committeren.
De belangrijkste stap is om in gesprek te komen als team. Dit is van groot belang om diversiteit te herkennen, erkennen en optimaal te benutten. Hierbij is een goede begeleiding essentieel, zodat teams vanuit veiligheid kunnen groeien.
Stap 3: Organiseer een teamsessie, of eventueel op te delen in meerdere sessies. Stel je team de volgende vragen “waarom bestaan wij als team en welke doelen stellen we om daar te komen?”
En nu?
Juist in deze tijd, waarin werkculturen snel veranderen, is het belangrijk om generatiediversiteit te omarmen als een kracht in plaats van een probleem. Wil jij ook optimaal gebruik maken van de (generatie)diversiteit in je team? IVY Works brengt objectief talent in kaart en begeleidt jouw teamsessie, waardoor kwaliteiten optimaal benut worden.
Wil je meer over dit onderwerp weten of direct aan de slag? Neem dan contact met ons op via welkom@ivyworks.nl of bel 013-7009749.
– Maartje Rodenhuis