Blog
Kleine stappen, grote impact: Innovatie in begeleiding studiekeuze
Coaching
Slimme software
Elke leerling, ongeacht achtergrond of opleidingsniveau, verdient de kans om een opleiding te kiezen die bij diegene past. Toch blijkt uit cijfers van het CBS (zie diagram) dat tussen 2010 en 2021 alleen al gemiddeld 29,6% HBO leerlingen vroegtijdig uitvallen door verkeerde studiekeuzes. Dit raakt niet alleen hun eigen toekomst, maar ook scholen en de maatschappij als geheel. Tijdens mijn stage bij IVY Works heb ik onderzocht hoe we dit probleem kunnen aanpakken met de game-based assessments van IVY Works. En ik kwam tot verrassende inzichten.
Waarom vallen leerlingen uit?
Vroegtijdige studie-uitval heeft veel oorzaken. Een belangrijke factor is dat leerlingen vaak niet goed weten wat een opleiding écht inhoudt of wat bij hen past. De leerling heeft vaak weinig persoonlijke ervaring en de begeleiding wordt ook als onvoldoende ervaren. Dat is waar IVY Works in beeld komt: met game-based assessments geven we leerlingen niet alleen meer inzicht in zichzelf, maar ook in wat ze nodig hebben om een goede keuze te maken.
Wat ik onderzocht
Mijn onderzoek is gericht op de vraag: hoe kunnen we de game-based assessments zo integreren in het onderwijs dat leerlingen een meer passende studiekeuze kunnen maken? Hiervoor sprak ik met decanen, docenten en leerlingen. Wat ik ontdekte, is dat het niet alleen draait om huidige tools zelf, maar vooral ook om de begeleiding eromheen. Scholen zoeken naar een praktische waardevolle aanpak die haalbaar is binnen hun drukke agenda, terwijl leerlingen vooral behoefte hebben aan een leuk, interactief en laagdrempelig proces.
Leerlingen die al precies weten wat ze willen, baseren hun studiekeuze voornamelijk op hun specifieke interesses en passies. Daarnaast is het opdoen van ervaring ook essentieel. Activiteiten zoals: proefstuderen, open dagen of het bezoeken van een studiebeurs kunnen helpen om beter te begrijpen wat bij hen past. Toch ervaren leerlingen de studiekeuze vaak als spannend en overweldigend. Leerlingen voelen druk om de ‘perfecte’ keuze te maken wat juist averechts werkt. Dit benadrukt hoe belangrijk het is dat leerlingen begeleid worden in dit proces, zodat ze niet alleen hun mogelijkheden ontdekken, maar ook het vertrouwen krijgen om een goede keuze te maken.
Het belang van ‘meemaken is weten’
Een van de grootste inzichten uit mijn onderzoek is hoe essentieel het is dat leerlingen zelf ervaring opdoen. Of het nu gaat om het volgen van een proefles, het meelopen bij een studie, of het deelnemen aan de game-based assessments: pas door actief iets te doen, ontstaat er een echt gevoel bij wat wel of niet past. Door de leerlingen aan te sporen om verschillende ervaringen op te doen, wordt de studiekeuze niet alleen gemakkelijker, maar ook minder spannend. Scholen kunnen hier een belangrijke rol in spelen door hun loopbaanoriëntatie & ontwikkelingsprogramma aan te passen, zodat leerlingen beter ondersteund worden in het maken van een weloverwogen keuze.
Kleine stappen, grote impact
Hoewel er altijd verder onderzoek mogelijk is, is mijn onderzoek binnen het kader van mijn stage bijna afgerond. Nu focus ik me op het ontwikkelen van een innovatie voor IVY Works die impact kan maken in het loopbaanoriëntatie- en begeleidingstraject van middelbare scholen. Het doel is om leerlingen beter en eigentijdser te helpen bij het maken van een studiekeuze en scholen te ondersteunen in hoe zij een nóg effectievere begeleiding kunnen bieden. Door game-based assessments te combineren met persoonlijke begeleiding en praktische tools, kunnen kleine stappen leiden tot grote impact voor leerlingen.
Het is interessant om te zien hoeveel verandering een goed doordachte studie-aanpak kan hebben. Uiteindelijk wil ik dat iedere leerling de kans krijgt om met vertrouwen een studiekeuze te maken, zonder onnodige stress of twijfel. Het doel is om daarmee de vroegtijdige uitstroom in het eerste studiejaar te verminderen.
Interesse of meer weten? Neem contact op via carlijn@ivyworks.nl of stuur me een bericht via LinkedIn.